Vlucht gemist door drukte Schiphol? Hier heb je recht op

algemeen
Onze partners
easyterra vliegtickets nl tui reizen kras reizen booking.com

Het domineert het nieuws al een paar maanden: de wachtrijen op Schiphol. Een hoop reizigers zijn inmiddels gedupeerd vanwege een vertraagde of geannuleerde vlucht. “Kom op tijd naar de luchthaven,” zo luidt het advies. Maar ook weer niet té vroeg, want dan kun je nog niet inchecken. Inmiddels heeft Schiphol bekendgemaakt in bepaalde situaties de kosten te vergoeden. Waar heb je nog meer recht op als reiziger met pech, en bij wie kun je daarvoor terecht?

Vlucht gemist door lange wachtrijen

Is het vanwege de wachtrijen niet gelukt om je vlucht te halen? Helaas kan je luchtvaartmaatschappij dan niets voor je betekenen. Want de vlucht is wel gewoon vertrokken. Ook een reisverzekering of annuleringsverzekering biedt geen compensatie. Je kunt wel je rechtsbijstandverzekering inschakelen als je die hebt. Op de voorwaarde dat je kunt bewijzen dat het missen van de vlucht echt niet je eigen schuld was, bijvoorbeeld door aan te tonen dat je vroeg genoeg op de luchthaven was.

Vlucht is vertraagd of geannuleerd

Vlucht is vertraagd of geannuleerd

Bij een vertraging langer dan drie uur, heb je recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. En als de vertraging langer dan een dag duurt, krijg je ook een vergoeding voor een overnachting.

Is je vlucht geannuleerd? Ook dan heb je recht op een vergoeding. Reisverzekering-expert Bas Knopperts van Independer zegt hierover: “Bij een geannuleerde vlucht heb je recht op teruggave van het betaalde bedrag. Dat loopt niet via je verzekering, maar via degene die de reis moet uitvoeren of waar je die hebt geboekt.”

Heb je een pakketreis geboekt? Dan heb je recht op vergoeding van de complete reissom. Want doordat je vliegtuig niet gaat, kun je ook niet bij je overnachtingslocatie komen. Wanneer je je vliegticket, accommodatie en eventuele huurauto los hebt geboekt, ligt het wat anders. De kosten voor je vliegticket kun je terugkrijgen van de vliegtuigmaatschappij. Maar voor de accommodatie en huurauto ben je afhankelijk van de organisatie waar je dit hebt geboekt. Mogelijk kun je in overleg (een deel van) je geld terugkrijgen of een voucher ontvangen om de reis op een later moment alsnog te maken. Soms biedt ook je annuleringsverzekering een vergoeding. Check daarvoor de voorwaarden of neem contact op met je verzekeraar.

Bagage achtergebleven op luchthaven

Het gebeurt helaas ook regelmatig dat bagage op Schiphol achterblijft. Bas Knopperts: “Gelukkig kun je in zo’n geval terecht bij de luchtvaartmaatschappij of reisverzekeraar. Check wel even wat je op hun kosten mag aanschaffen. Vaak krijg je namelijk alleen noodzakelijke dingen (zoals toiletspullen en ondergoed) vergoed. Vergeet ook niet de bonnetjes te bewaren. Is je bagage echt zoekgeraakt? Dan kun je de kosten van de verloren spullen verhalen op de luchtvaartmaatschappij of reisverzekeraar.” 

Wanneer je bagage achterblijft of kwijtraakt, moet je dit wel melden op de luchthaven en een speciaal formulier invullen. Dit kan vaak bij de bagageservice bij de douane. Alleen dan neemt de luchtvaartmaatschappij of reisverzekeraar je claim in behandeling.

Over: Scott

Fly Drive deals

Recente berichten


Handige reistips & deals

Vlucht gemist door drukte Schiphol Hier heb je recht op

Vlucht gemist door drukte Schiphol? Hier heb je recht op

Het domineert het nieuws al een paar maanden: de wachtrijen op Schiphol. Een hoop reizigers zijn inmiddels gedupeerd vanwege een vertraagde of geannuleerde vlu...

Actieve vakantie op de Canarische Eilanden

Bij de Canarische Eilanden denk je misschien al snel aan zon, zee en strand. Natuurlijk kun je er heerlijk aan het zwembad liggen en voelt de temperatuur zelfs...